"Dziecko jest wspólnym dobrem rodziców i szkoły"
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy przeznaczony jest dla dzieci
i młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim oraz w stopniu umiarkowanym i znacznym w wieku od 7 do 18 lat.
W uzasadnionych przypadkach (kontynuowanie nauki) wychowankami mogą być osoby powyżej 18 lat, jednak nie dłużej niż do ukończenia 24 lat. Ośrodek obejmuje opieką dzieci
i młodzież posiadającą orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego. W Ośrodku przebywają dzieci z upośledzeniem umysłowym i autyzmem.
Nasza szkoła jest: bezpieczna, piekuńcza, zdrowa i twórcza.
Nasze wartości to: wyrozumiałość, opiekuńczość, przyjaźń, dobro.
Uczniowie przebywający w placówce są pod stałą opieką sprawowaną przez wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną (nauczycieli, wychowawców internatu, psychologa
i logopedę), która nieustannie podnosi swoje kwalifikacje zawodowe poprzez udział w studiach podyplomowych, szkoleniach, kursach.
Baza Ośrodka
Placówka dysponuje zespołem rekreacyjno-sportowym (
sala gimnastyczna, siłownia, sala do zajęć gimnastyki korekcyjnej i boisko). Sale lekcyjne, klasopracownie i pracownia zajęć praktycznych, sale do zajęć wspomagających rozwój – wyposażone są w
nowoczesne maszyny i urządzenia oraz pomoce dydaktyczne i sprzęt audiowizualny. Ośrodek posiada również pracownię komputerową i bibliotekę.
Dysponujemy w pełni wyposażoną
pracownią zaplecza hotelarskiego. Zakupione zostały piękne meble, które zdobią pokój gościnny części hotelowej. W Ośrodku działa również
świetlica dla uczniów, którzy przebywają w Ośrodku przed i po zajęciach lekcyjnych. Daje to komfort czynnym zawodowo rodzicom i opiekunom. Wszyscy uczniowie mają możliwość korzystania na miejscu z pełnego wyżywienia. Ponadto Ośrodek zapewnia stałą opiekę pielęgniarską.
Ośrodek usytuowany jest w pobliżu kompleksu leśnego "Siwa Dolina" oraz Ośrodka Sportu
i Rekreacji, co sprawia, że młodzież może uczyć się w ciszy i spokoju. Ma również możliwość korzystania z miejskich obiektów sportowych.
Zajęcia rewalidacji indywidualnej
Oprócz nauki w szkole (na których realizowane są cele rewalidacyjne) nasze dzieci uczestniczą systematycznie na zajęcia tzw. rewalidacji indywidualnej. Zajęcia te mają różny charakter
i dotyczą:
-
usprawniania technik szkolnych (w naszej szkole prowadzić je może każdy nauczyciel ponieważ wszyscy mają odpowiednie przygotowanie),
-
korygowania wad postawy (prowadzą je nauczyciele wychowania fizycznego),
- poprawy wad wymowy (prowadzi je logopeda),
Formy każdej z tych działalności są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia. W pracy wykorzystujemy metody wspomagające rozwój dzieci:
-
Metodę Dobrego Startu
- Metodę Knilla
- Metodę Weroniki Sherborne
- Metodę Paula Den
- Metodą Tomatisa